سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 92/9/26 | 9:34 صبح | نویسنده : سید ناصرامینی
فوتبال در ایران حدود 100 سال پیش با کارگران ایرانی شرکت نفت در آبادان شروع شد و هنوز زمین آن در باشگاه صنعت نفت آبادان است.
به گزارش مشرق، فوتبال آبادان از قدیم الایام مورد توجه بوده و بازیکنان بزرگی همچون:مرحوم پرویز دهداری؛مرحوم منوچهر سالیا؛ مرحوم علی نکویی؛ غلامحسین مظلومی؛ پرویز مظلومی؛ عبدالرضا برزگری؛ ابراهیم قاسمپور و در سالیان اخیر : مسعود شجاعی؛ محمد علوی؛ مهدی هاشمی نسب؛ بهنام سراج؛ امید شریفی نسب؛ احمد رضا عابدزاده و بسیاری از بزرگان دیگر را به فوتبال ایران معرفی کرده که تعدادی از آنان منشا" افتخار آفرینی برای کشورمان بودند همانند مرحوم پرویز دهداری که معلم اخلاق نام گرفت یا برادرن مظلومی که واقعا" سالها برای فوتبال ایران زحمت کشیدند همین طور ابراهیم قاسمپور که در جام جهانی 1978 آرژانتین در ترکیب اصلی تیم ایران قرارداشت.

افراد حاضر در این عکس (تیم منتخب آبادان قهرمان خوزستان): زارع- دهبادیان- دوافی- فرامرزی- علیزاده- پورخانکی- خواجه ای- سعیدالدین- سعدونی- نامدار- حمیدی- جمالی- حسیبی- قندیل- سالیا- نظری- زارعی- ایزدبخش

 زمانی که ایرانی ها اصلا" نمی دانستند فوتبال چیست این آبادانی ها بودند که با انگلیسیها فوتبال را در سطح کشور مطرح کردند آن زمان که کشورهای روسیه و انگلستان ایران را اشغال کرده بودند بچه های آبادان با انگلیس ها گل کوچیک بازی می‌کردند و پایه ساز فوتبالی شدند که اکنون حق این خطه از جنوب کشور که بعد از انقلاب دیگر اثری از آن جوانان پر کشش دیده نمیشود را مثل آب خوردن از بین می برند.

ورود فوتبال به آبادان
تاریخ شروع فوتبال ایران به حدود یک قرن پیش باز می گردد یعنی زمانی که یک گروه انگلیسی برای اکتشاف نفت در جنوب ایران عازم کشور ایران شدند. پس از حفر اولین چاه نفت در منطقه مسجد سلیمان به سال 1908 میلادی، فوتبال به شکل جدی در جنوب ایران دنبال گردید. فوتبال در ایران حدود 100 سال پیش با کارگران ایرانی شرکت نفت در آبادان شروع شد و هنوز زمین آن در باشگاه صنعت نفت آبادان است.

 بنیانگذاری باشگاه فوتبال صنعت نفت    
در اوایل دهه پنچاه شمسی و درست در اواخر سال 1351 مسؤلان وقت فدراسیون فوتبال کشور به فکر برگذاری یک دوره مسابقات لیگ باشگاهها تحت عنوان جام تخت جمشید افتادند که پیشنهاد حضور نماینده ای از آبادان با توجه به پشتوانه قوی و سابقه درخشان این شهر در رقابتهای کشوری باعث شد تا کارگزاران وزارت نفت آبادان را صاحب نماینده ای در اولین دوره رقابتهای باشگاهی کنند . بر همین اساس در این سال تعدادی از بهترین بازیکنان باشگاههای آبادان  جذب تیم صنعت نفت شدند و نفت آبادان آرا م آرام به تیم محبوب مردم جنوب تبدیل گشت . در آن سالها مسابقات با کمترین امکانات ولی در سطح ایده الی برگزار می گردید و نماینده فوتبال آبادان توانست با ارایه بازیهای قابل قبولی یکی از تیمهای مطرح کشور شود .

این تیم سالها با پیراهن باشگاههای کشورهای آمریکای جنوبی وگاهی اوقات باشگاههای انگلستان بازی های خود را انجام می داد.اما از اواخر سال 1355 با روی کار آمدن کادر مدیریت جدید و مربیگری شادروان منوچهر سالیا به پیشنهاد وی رنگ لباس تیم صنعت نفت رسماً به زرد برزیلی تغییر یافت.از همان سال صنعت نفت با نام برزیل ایران شهرت یافت.



  • عهد نامه
  • دانلودیان
  • سبزک
  • مطالب تبیانی