سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 93/4/12 | 11:29 صبح | نویسنده : سید ناصرامینی

اولین پیتزایی در ایران
ششم بهمن 1347 شمسی، رضا رئیسی، فارغ التحصیل کشاورزی از دانشگاه پلی تکنیک ایالت کالیفرنیا در سنت لوئیس ابیسپو، اولین پیتزافروشی ایران را به نام «پیتزا پنتری» افتتاح کرد و متعاقبش سه نمایندگی دیگر پنتری هم در تهران و مشهد راه افتاد.سال 1352 ، رئیسی امتیاز راه اندازی تعدادی شعبه کنتاکی فراید چیکن معروف را گرفت و خود و صاحبانش برای افتتاح اولین شعبه به تهران آمدند. برنامه این بود که حدود 500 شعبه را افتتاح کنند، اما فقط شش شعبه باز شد. پس از سال 1357 و رخداد انقلاب اسلامی ایران این امتیازها از بین رفت و این رستوران ها نشان معروف سرخ و سفیدشان را نگه داشتند و فقط اسمشان را به کابوکی فراید چیکن تغییر دادند. برخی اعتقاد دارند اولین پیتزافروشی تهران، پیتزا داوود نام دارد که در خیابان نوفل لوشاتو قرار دارد و تا به امروز هم به مشتریان خود سرویس می دهد




تاریخ : پنج شنبه 93/4/12 | 11:28 صبح | نویسنده : سید ناصرامینی

خون مصنوعی در راه است
محققان موفق شدند گام مهمی را در ساخت خون مصنوعی برداشته و این محصول را به بازار نزدیک کنند. پژوهشگران دانشگاه "اسکس" درانگلیس در حال ساخت جایگزین مصنوعی برای خون هستند که تزریق آن به بدن بی خطر و بدون ویروس باشد.این جایگزین مصنوعی خون طی پروژه Haem02 دانشگاه اسکس در حال ساخت است و می توان آن را در دمای اتاق به مدت دوسال نگهداری کرد.یعنی امکان توزیع آن در سراسر جهان بدون نیاز به یخچال وجود داشته و مناطق دچار بلایای طبیعی می توانند به سرعت به آن دسترسی بیابند.نکته مهم این پروژه این است که محققان آن ادعا می کنند این خون جایگزین می تواند به همه انسانها بدون توجه به گروه خونی آنها تزریق شود.پروفسور کوپر زیست شیمیدان، کارشناس خون جایگزین و مجری این تحقیقات گفت: با این پیشرفت می توانیم به برخی از مشکلات ذاتی مرتبط با انتقان خون غلبه کنیم چرا که نیازی به گروه خونی نیست و طول عمر طولانی این خون به معنای آن است که می توان آن را بدون تجهیزات خاصی نگهداری تا در مواقع ضروری به کار آید.این شیوه فرصت پشتیبانی منظم انتقال خون در آمبولانس ها یا مناطق دور افتاده را فراهم می آورد.این جایگزین مصنوعی خون، به طور موثری، حامل اکسیژن خون (HBOC) است که با انتقال اکسیژن به سراسر بدن، نقش گلبول های قرمز را در بدن انسان تقلید می کند.این پروژه 2,5 میلیارد دلار از شورای تحقیقات علوم زیستی و تحقیقات پزشکی بودجه دریافت کرده است.پروژه ساخت جایگزین مصنوعی خون در آمریکا و استرالیا گرانت ثبت اختراع دریافت کرده و در انتظار همین گرانت از اتحادیه اروپاست.




تاریخ : پنج شنبه 93/4/12 | 11:26 صبح | نویسنده : سید ناصرامینی

روزه چیست؟
حضرت امام جعفر صادق (ع) - بنا بر روایت ابونصیر - می فرماید : روزه داشتن تنها خودداری کردن از خوردنی ها و آشامیدنی ها نیست ? زیرا حضرت مریم - بنا بر نقل قرآن کریم - فرمود : « اِنّی نَذَرتُ لِلرَّحمنِ صوماً » و منظور از صَوم (=روزه ) ? صُمت (=سکوت ) بود ? پس شما به هنگام روزه داری زبان خویش را حفظ نمایید و نیز چشمانتان را و نسبت به یکدیگر حسد نورزید و با هم به نزاع بر نخیزید ? زیرا حسد ایمان آدمی را می بلعد ? همان گونه که آتش? هیزم را بلعیده و از بین می برد.
معنای واژه رمضان
رمضان از مصدر « رمض » به معنای شدت گرما و تابش آفتاب بر رمل ( ریگ نرم ) معنا شده است . انتخاب چنین واژه ای براستی از دقت نظر و لطافت خاصی برخوردار است ? چرا که سخن از گداخته شدن است و شاید به تعبیری دگرگون شدن در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بی امانش ? زیرا که رمضان ? ماه تحمل شدائد و عطش می باشد ? عطشی ناشی از آفتاب سوزان یا گرمای شدید روزهای طولانی تابستان .و عطش دیگر ? حاصل از نفس سرکشی که پیوسته می گدازد ? و سوزش آن به راستی جبران ناپذیر است
علامه طباطبایی و ماه رمضان
یکی از فضلا می‏گفت: به مرحوم آیت الله شهید مطهری عرض کردم که شما فوق‏العاده از علامه طباطبایی تجلیل می‏کنید. تعبیر «روحی فداه» را درباره ایشان به کار می‏برید، این همه تجلیل به خاطر چیست؟ ایشان فرمود: من فیلسوف و عارف، بسیار دیده‏ام و احترام مخصوص من به ایشان، نه به خاطر این است که او یک فیلسوف است، بلکه به این جهت است که او عاشق و دل‏باخته اهل بیت علیهم‏السلام است. علامه طباطبایی قدس‏سره در ماه رمضان، روزه خود را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام افطار می‏کرد. ابتدا پیاده به حرم مطهر مشرّف می‏شد و ضریح مقدس را می‏بوسید. سپس به خانه می‏رفت و غذا می‏خورد. این ویژگی اوست که مرا به شدت شیفته ایشان کرده است.
احوال سید مهدی قزوینی در ماه رمضان
در حالت‏های روحی عالم بزرگوار، سیدمهدی قزوینی آمده که رسمش این بود که نماز مغرب را در مسجد می‏خواند و مردم نیز اجتماع می‏کردند و بعد از آن نافله‏های آن را به‏جا می‏آورد. سپس به خانه می‏آمد و افطار می‏کرد. باز به مسجد برمی‏گشت و نماز عشا را با مردم می‏خواند. آن‏گاه نافله آن را نیز می‏خواند و بعد با جمعیت زیادی به خانه برمی‏گشت. پس از مدتی که آرام می‏شدند، یکی از قاریان شروع به قرائت قرآن می‏کرد و با آهنگی بلند و دل‏نواز، آیه‏هایی از کتاب خدا را می‏خواند؛ آیه‏هایی که در «تحذیر» و «ترغیب» و موعظه بود. لحن صدای قاری به گونه‏ای بود که سنگ گران را ذوب و قلب‏های سخت را نرم می‏کرد. آن‏گاه دیگری می‏آمد و از مصایب حضرت ابی عبدالله‏الحسین علیه‏السلام می‏گفت. بعد از آن، یکی از بزرگان صالح دعاهای ماه مبارک رمضان را می‏خواند و دیگران نیز به پیروی از او می‏خواندند تا موقع صرف سحری می‏شد که پراکنده می‏شدند و هرکدام به خانه و جایگاه خود می‏رفتند.




تاریخ : پنج شنبه 93/4/12 | 11:26 صبح | نویسنده : سید ناصرامینی

هشتمین معجزه دنیا
اسکلت دایناسور 130 میلیون ساله در غرب سیبری در مسکو به نمایش گذاشته شده است. باقی‌مانده این جانور در هیچ جای دیگر جهان پیدا نشده است.دایناسور "پسیتاکوزاور سیبیریئوس" در باتلاق‌های شستاکوفسکی زندگی می‌کرد. منطقه‌شناسان کمرووا (غرب سیبری) اسکلت دایناسور را در نمایشگاهی در مسکو به معرض نمایش گذاشتند.این سوسمار باستانی که 130 میلیون سال پیش فقط در کوزباس زندگی می‌کرد " پسیتاکوزاور سیبیریئوس" نامیده می‌شود. باقی‌مانده این جانور در هیچ جای دیگر جهان پیدا نشده است.این دایناسور در شیب ساحلی رود "کی" سیبری یافت شد. باقی‌مانده دایناسورها از اواسط سال‌های 1950 قرن گذشته در آنجا یافت می‌شود.پیش از این فرض می‌شد که این ساکنان باستانی زمین دوره کرتاسه در روسیه نمی‌توانستند وجود داشته باشند و به دلیل خودویژگی‌های زمین‌شناسی وجود آنها در این مکان غیرممکن بود.یافته‌ها به لحاظ این که به خوبی حفظ شده‌اند متخصصان را حیرت زده کرد نه فقط استخوان‌های جداگانه، بلکه اسکلت‌های کامل سوسمارها یافت شدند.طی 60 سال اسکلت 8 دایناسور حفاری شدند: از سوسمارهای کوچک تا عظیم‌الجثه که طول بدن آنها به 30 متر می‌رسید.سوسماری که در نمایشگاه مسکو نشان داده شد، بزرگ نبود - چیزی به اندازه گوسفند اما خیلی تیز و چابک بوده است. به راحتی از دست همنوعان خود می‌گریخت و حتی آن‌ها را می‌ترساند، به این دلیل از لقب دایناسور طوطی برخوردار شده است. به گفته منطقه‌شناس قبرستان معروف دایناسورها در کمرووا می‌تواند سورپریزهای زیاد دیگری داشته باشد. در بین آخرین یافته‌ها، جانوران وحشی کوچک اندامی پیدا شده‌اند که هویت آنها هنوز مشخص نشده است.اکنون دانشمندان در حال مطالعه این جانور ناآشناهستند. دایناسور "سیبیریئوس" را "هشتمین معجزه دنیا" می‌نامند.






  • عهد نامه
  • دانلودیان
  • سبزک
  • مطالب تبیانی