سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 92/7/23 | 8:51 صبح | نویسنده : سید ناصرامینی
محل فرود کشتی حضرت نوح (ع)
حضرت نوح علیه السلام و پیروان آن پس از 40 یا 80 سال تلاش برای ساختن کشتی بر آن سوار شده و پس از طوفان بر روی کوهی فرود آمدند.
 

جام نیوز: نام نوح (ع) در 28 سوره و مجموعاً 43 بار در قرآن ذکر شده است.

 

این پیامبر با نام نوح معروف و مشهور است، ولی اسامی دیگری نیز برای آن حضرت ذکر کرده اند از جمله عبدالغفار، عبدالملک، عبدالسلام و...

 

نسب او را به صورت نوح بن لمک بن متوشلخ بن اخنوخ بن یارد بن مهلائیل بن قینان بن انوش بن شیث بن آدم (ع) ذکر کرده اند.مادر آن حضرت "قینوش" دختر راکیل بود.

 

از این جهت به ایشان "نوح" گفتند که برای گناه امت خود بسیار نوحه می کرد.لقب نوح علیه السلام شیخ الانبیاء بود زیرا پس از آدم (ع) هیچ پیامبری به اندازه ایشان عمر نکرد.

 

در اوصاف او نوشته اند: بیانی فصیح داشت و منطقش نیرومند بود و چهره ای باریک و قامتی کشیده داشت.

 

نوح (ع) نخستین پیغمبر اولوالعزم بود که خداوند او را با کتاب و شریعتی جداگانه به سوی مردم مبعوث فرمود و کتاب او نخستین کتابی است که مشتمل بر شرایع الهی بوده و شریعتش نیز نخستین شریعت ها است.

 

خداوند او را از همه جهانیان برگزیده و از نیکوکاران شمرد و او را عبدی شکور خوانده و از بندگان مومن خود دانسته است.

 

سید بن طاووس نقل می کند که نوح پیامبر(ع) تا وفتی که 460 سال از عمرش گذشته بود، پیوسته در کوه ها زندگی می کرد و به عبادت حق تعالی می گرداخت و روزگار می گذراند تا این که جبرئیل به نزد وی آمد و گفت چرا از مردم کناره گیری می کنی؟ نوح (ع) گفت: زیرا آنان مردمانی خداناشناس هستند. جبرئیل گفت: با آنان مبارزه کن و سپس پیام خداوند را به او ابلاغ نمود و نبوتش را به وی گوش زد کرد[قصص قرآن ــ سید هاشم رسولی محلاتی ج 1 ص 42] البته به روایتی نوح(ع) در سن چهارصد سالگی مبعوث به رسالت گردید.

 


اولین ایمان آورنده به نوح(ع)
نوح(ع) با کتاب و شریعتی به سوی مردم برانگیخته شد تا از راه بشارت و انذار به دین توحید و ترک بت پرستی دعوتشان کند و مساوات را در بینشان برقرار سازد.

 

اولین کسی که به ایشان ایمان آورد،  عموره دختر ضمران بن اخنوخ بود که نوح(ع) با وی ازدواج کرد.

 

قوم نوح در جنوب عراق ، جایی نزدیک محل کنونی شهر کوفه زندگی می کردند. سالیان سال بود که قوم نوح(ع) بتها را می پرستیدند و امید خیر و سعادت از آنها داشتند و بت های معروفی به نام ودّ(خدای عشق و محبت) سواع( خدای کشتزار) یغوث( خدای شراب) یعوق(خدای انتقام) و نسر(خدای جنگ) را می پرستیدند.

 

 

آزار و اذیت حضرت
حضرت نوح(ع) به امر خداوند به هدایت قوم بت پرست مشغول بود اما قوم او جز مسخره کردن و نسبت جنون به او دادن، عکس العملی از خود نشان نمی دادند.

 

آنحضرت آزار و اذیت بسیاری از آنها دید گذشته از ناسزها او را گمراه خوانده و به ریاست طلبی متهم می کردند و این را بهانه ای برای آزار و اذیت جسمی ایشان قرار دادند.

 

طبق حدیثی که شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام روایت کرده است گاهی مردم آن حضرت را به قدری کتک می زدند که سه روز تمام به حال بیهوشی می افتاد و از گوش وی خون می آمد.

 

مرحوم طبرسی نیز می گوید: نوح (ع) شب و روز مردم را به خدا دعوت می کرد ولی قومش آنقدر او را می زدند تا بیهوش می شد و از گوش هایش خون جاری می گشت، آنگاه او را برداشته درخانه ای می انداختند یا به همان حال بیهوشی بر در خانه می گذاشتند و می رفتند[همان، ج1 ص 51]

 

پس از نهصدوپنحاه سال ارشاد و هدایت قوم بت پرست و عدم پذیرش توحید و راه بندگی خداوند به آنحضرت دستور ساخت کشتی را داد.

 

نوح (ع) طبق فرمان خداوند دست به کار ساختن کشتی شد.او نقطه ای دور از شهر را نتخاب کرد و به ساختن آن مشغول شد.

 

با شروع ساختن کشتی که طبق برخی روایات 40 تا 80 سال ساخت آن بواسطه شیوه ساختن آن طول کشید[ برای اطلاع بیشتر ر.ک به کتاب تاریخ انبیاء ازهبوط آدم تا پیامبر(ص) ص 50 ـ 49 ] تمسخر قوم شکل تازه به خود گرفت و هر کسی به نحوی آنحضرت را به باد تمسخر و سرزنش می گرفت؛ برخی می گفتند: ای نوح تو دیروز می گفتی من پیغمبرم ولی امروز نجار شده ای! شاید رسالت برگشته و به نجاری روی آورده ای؟ بهتر نبود فکر یک دریا هم در این نزدیکی ها می کردی؟ آخر کسی در خشکی که راهی به دریا ندارد کشتی می سازد؟

 

 

اما نوح(ع) و یارانش به این یاوه گویی ها اعتنایی نمی کردند و به کار خود ادامه می دادند و نوح(ع) فقط در پاسخ می فرمود:... اگر (امروز) شما ما را مسخره می کنید ما نیز روزی شما را پاسخی خواهیم داد که بعد از این بدانید و معلوم شود که ما و شما کدام به عذاب ذلت و خواری گرفتار و عذاب دائم خدا مستوجب خواهیم شد.»(سوره هود آیات 38 و 39)

 

پس از اتمام حجت، عذاب الهی بر قوم ستم پیشه و بت پرست حضرت نوح(ع) همان قومی که کشتی ساختن حضرت و در واقع وعده های الهی را به سخره می گرفت، با بارش بارانهای سیل آسا آغاز شد و با هلاکت آنان به پایان رسید.

 

 

لجاجت، تمسخر و دوری از حق این قوم مایه عبرتی برای آیندگان شد تا مبادا ما دستورات و فرامین الهی را نشنیده گرفته و آنها را وعده هایی دور و یا غیر صادق بدانیم.

 

 

محل فرود آمدن کشتی
واقعه طوفان نوح(ع) را در سال 2242 بعد از هبوط آدم (ع) ذکر کرده اند[ناسخ التواریخ تالیف سپهر، ج 1 ص 116]

 

حضرت نوح(ع) و پیروانش پس از طوفان بر روی کوهی به نام جودی نزدیک مرز مشترک ترکیه و سوریه در ساحل شرقی رودخانه دجله فرود آمدند[اطلس قرآن ـ شوقی ابوخلیل ص 27] و برای آغاز زندگی جدیدی روی زمین شروع به فعالیت کرده و به ساختن خانه و تنظیم امور زندگی پرداختند. آنان شهری بنا کردند و چون هشتاد نفر بودند آن را مدینه الثمانین یا سوق الثمانین نامیدند که در سرزمین موصل قرار داشت.[بحارالانوار ج 11 ص 313]




تاریخ : سه شنبه 92/7/23 | 8:34 صبح | نویسنده : سید ناصرامینی
عذابی عجیب بر منکر ولایت علی (ع)
نعمان بن حارث فهری، خدمت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم عرض کرد: تو به ما دستور دادی که به یگانگی خدا و این که تو فرستاده او هستی، شهادت بدهیم، ما هم شهادت...
 

هنگامی که رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم طبق دستور الهی، علی علیه السّلام را در روز غدیر خم به خلافت منصوب فرمود، درباره ی ایشان فرمودند: مَن کُنتُ مَولاهُ فَهَذا عَلِیُّ مَولاهُ؛ هر کس من مولا و ولی او هستم، پس این علی مولا و ولی اوست. چیزی نگذشت که این مسأله در بلاد و شهرها منتشر شد.

 

نعمان بن حارث فهری، خدمت پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم عرض کرد: تو به ما دستور دادی که به یگانگی خدا و این که تو فرستاده او هستی، شهادت بدهیم، ما هم شهادت دادیم، سپس به ما دستور جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی و ما، همه ی اینها را پذیرفتیم، اما با همه اینها راضی نشدی تا اینکه این جوان (علی علیه السّلام) را به جانشینی خود منصوب کردی و گفتی: «مَن کُنتُ مَولاهُ ... »، آیا این سخنی از ناحیه خودت است یا از سوی خدا؟

 

پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: قسم به خدایی که معبودی جز او نیست، این دستور از ناحیه خداست.

 

نعمان روی برگرداند در حالی که می گفت: خداوندا! اگر این سخن حق است و از ناحیه تو، سنگی از آسمان بر ما فرود آر، در همین لحظه سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت، در همین زمان آیه ی «سَألَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلکافِرینَ لَیسَ  لَهُ دافِعٌ»؛ (تقاضا کننده ای، تقاضای عذابی کرد که واقع شد، این عذاب مخصوص کافران است و هیچکس نمی تواند آن را دفع کند، از سوی خداوند ذی المعارج است، خداوندی که فرشتگانش بر آسمانها صعود می کند.) نازل شد.

 

شایسته است، انسان راجع به کمالات و مقامات، روحی و جسمی و ارزشهای والای انسانی مولا علی علیه السّلام تفکر نموده و درباره حقانیت آن حضرت و مقام ولایت و وصایت بلافصل امام علی علیه السّلام به خلافت و جانشینی رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم بدون تعصب نظر دهند و انتظار از پیروان و شیعیان آن است که در پیروی عملی از آن امام معصوم علاوه بر معرفت فکری و محبت قلبی روز به روز تلاش بیشتر نمایند.




تاریخ : سه شنبه 92/7/23 | 8:24 صبح | نویسنده : سید ناصرامینی
آیا حضرت علی (ع) برای اثبات حقانیت خویش به حدیث غدیر استدلال نموده اند؟
آن حضرت در موارد متعددی برای اثبات حقانیت خود و اعتراض به غصب خلافت به این حدیث شریف استدلال فرموده اند که ...

جام نیوز؛ حضرت امیرالمومنین سلام الله علیه در موارد متعددی برای اثبات حقانیت خود و اعتراض به غصب خلافت به این حدیث شریف استدلال فرموده اند که به نحو اختصار چند مورد را نقل می کنیم:

 


الف- روز شوراء :
ابوالطفیل عامر بن وائله گوید: روز شورا با علی علیه السلام دم در خانه بودم، شنیدم که به آنان گفت:
شما را به خدا سوگند آیا در میان شما کسی پیش از من به یگانگی، خدا را پرستش کرده؟
گفتند خدا شاهد است که نه ! ...
شما را به خدا سوگند : آیا در میان شما کسی هست که پیامبر (ص) در باره او گفته باشد:«من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه ...»
گفتند : خدا گواه است که نه ! ...

 


ب – در زمان حکومت عثمان:

سلیم تابعی نقل می کند: در ایام حکومت عثمان در مسجد رسول الله (ص) دیدم گروهی درباره علم و عفت گفتگو می کردند. علی بن ابی طالب و اهل بیت او ساکت بوده، چیزی نمی گفتند. مردمان به سوی علی رو کرده گفتند: چرا سخن نمی گویی؟ تا آن که فرمود:... پیامبر (ص) در غدیر خم مرا بر پا نمود و خطبه ایراد کرد و ... فرمود:« من کنت مولاه فعلی مولاه ... »

 


ج- در اجتماع کوفه :

وقتی علی علیه السلام شنید که سخن رسول خدا (ص) در افضلیت وی بر دیگران مورد اتهام است، در رحبه ی کوفه (جای وسیع اجتماعات) به حدیث غدیر استشهاد کرد .


مواد دیگر هم عبارتند از :
د- احتجاج در جنگ جمل
ه – حدیث سواران در کوفه
و- احتجاج در روز صفین




تاریخ : دوشنبه 92/7/22 | 11:29 صبح | نویسنده : سید ناصرامینی

تو در نهان در صدفی خامنه ایی/تو سر خدا شب قدری خامنه ایی

/ ای ماه منیر و گل زیبای علی/ تو نور دل فاطمه ایی خامنه ایی




تاریخ : شنبه 92/7/20 | 9:56 صبح | نویسنده : سید ناصرامینی
تولید گوجه فرنگی سیاه / عکس
 

 

برای نخستین بار در انگلیس "گوجه فرنگی سیاه" تولید شده است که برخی پژوهشگران از آن به عنوان محصولی مفید به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان است.

 

روزنامه انگلیسی دیلی میل در گزارشی نوشت: گوجه فرنگی سیاه حاوی آنتوسیانین و آنتی اکسیدانهایی است که می تواند کمکی برای مقابله با بیماری سرطان باشد.

 

در این گزارش آمده است که گوجه فرنگی سیاه همچنین می تواند درمانی برای بیماری قندخون و چاقی باشد. علت سیاهی رنگ این نوع گوجه فرنگی، قرار گرفتن رنگدانه های داخل آن در معرض اشعه خورشید است.

 

 

"رای براون" 66 ساله نخستین کسی است که این میوه سیاه رنگ را تولید کرد و برای یکی از دوستانش با پاکتی که بر روی آن "گوجه فرنگی سیاه" قید شده است، فرستاد.

 

براون می گوید که وی همواره به چیزهای تازه و نو چشم می دوزد چیزهایی که هیچ کسی قبل از وی آنها را کشف نکرده است و تاکنون گوجه فرنگی با رنگ نارنجی و قهوه ای دیده شده؛ اما رنگ سیاه کاملا جدید بوده است.

 

 

گفته می شود که این گوجه فرنگی سیاه در دانشگاه ایالت اوریگون در امریکا به عنوان بخشی از طرح موسوم به "اندیجو روز" توسعه داده شد، رنگ این گوجه از آبی بنفش براق به رنگ سیاه تقریبا زغالی تبدیل می شود و قسمت پایینی آن اندکی قرمز رنگ است.

 

این نوع گوجه فرنگی که توجه جامعه علمی را به خود جلب کرده است ، سرشار از انتوسیانین می باشد که در سبزیجات و میوه ها یافت نمی شود.

 

به نوشته روزنامه دیلی میل، براون سه بوته کاشته که هرکدام از آنها 20 گوجه فرنگی با ظاهری سیاه رنگ و درونی قرمزتولید کرده است.

 




  • عهد نامه
  • دانلودیان
  • سبزک
  • مطالب تبیانی