سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 92/5/27 | 9:20 عصر | نویسنده : سید ناصرامینی

حضرت حجت علیه السلام پس از ظهور مردم را به راه صحیح و روش استوار و دین حق و عدالت دعوت می کند قرآن واقعی را به مردم عرضه می کند و به فرامین قرآن عمل می کند همه را به این حق یعنی اسلام، و دوری از گناه و ظلم دعوت می کند و سیره و روش رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را روش خود قرار می دهد و تکالیف الهی و شریعت اسلام عمل می کند. پس هر کسی این حق را بپذیرد و با او بیعت کند و تکالیف اسلام را عمل کند زیر لوای اوست و مورد محبت حضرت است و اِلا مورد غضب حضرت و از دشمنان او خواهد بود. و امام زمان علیه السلام به هیچ ستمکاری هیچ ارفاقی نمی کند چرا که راه حق و حقیقت را بیان نموده و فرد ستمکار است که دستور حضرت که فرمان و امر خداوند متعال است را زیر پا گذاشت.

امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه “هو الذی أرسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون” می فرمایند: به خدا سوگند هنوز تاویل آن نازل نشده، وقتی قائم ان شاء الله بپاخیزد، پس چون خروج کند هیچ کافر یا مشرکی باقی نماند مگر اینکه از خروج حضرت ناراحت باشد حتی اینکه اگر کافر یا مشرکی در دل سنگ باشد آن سنگ خواهد گفت: ای مومن در دل من کافر یا مشرکی هست او را بکش پس خداوند او را کنار می زند و مومن او را می کشد.(مکیال المکارم، ص174)

معاویه ابن الدهنی می گوید: از امام صادق علیه السلام در مورد آیه”یعرف المجرمون بسیماهم فیؤخذ بالنواصی و الاقدام” سوال کردم. حضرت فرمودند: ای معاویه در این باره چه می گویند؟ گفتم: فکر می کنم که خداوند متعال در قیامت مجرمین را به چهره هایشان می شناساند پس او می شود، از پیشانی و پاهاشان آنان را می گیرند و به آتش می افکنند.

حضرت فرمودند: چگونه خداوند جبار بارک و تعالی نیاز دارد به شناختن خلایقی که آنها را آفریده؟ گفتم فدایت شود پس معنای آن چیست؟ فرمودند هر گاه قائم ما بپاخیزد خداوند شناخت چهره ها را به آن حضرت عطا فرماید. پس امر می کند کافران را با پیشانیهایشان و قدمهایشان بگیرند و از دم شمشیر بگذرانند.

عّیاشی به سند خود از ابن بکیر روایت می کند که گفت:

از حضرت ابوالحسن علیه السلام تفسر آیه:”ولد أشکم من فی السّموات و الارض طوعا و کرها” را پرسیدم، فرمودند: درباره قائم علیه السلام نازل شده، هنگامی که علیه یهود و نصاری و صائبین و زنادقه و مرتدها و کنار در شرق و غرب زمین قیام می کند و اسلام را به آنها پیشنهاد می کند هر کس با رضایت قلبی مسلمان شود، او را دستور می دهد که نماز بخواند و زکات بدهد و آنچه بر هر مسلمانان و واجب است را انجام دهد، و هر کس مسلمان نشد، گردنش را می زند تا اینکه در شرق و مغرب زمین یک نفر غیر موحد باقی نماند.

آنچه که از روایات فهمیده می شود آن است که امام عصر علیه السلام بعد از عرضه اسلام و دعوت به حق و حقیقت و هدایت مردم و بعد از آنکه حجت بر ایشان تمام می شود، با شمشیر با ایشان روبرو می شود، و کفار و دشمنانشان را به هلاکت می رسانند تا آنکه زمین از لوث وجودشان پاک شود. و همه جا را پاکی وحدانیت فرا گیرد.

در ضمن از آنجا که امام زمان عجل الله تعالی فرجه حجت خداوند در عصر خود می باشد مى بایست با دشمنان از راه معمول زمان مبارزه کند چرا که باید حجت خدا سرآمد هر روزگار و نماد عظمت خالق در برابر مخلوق ضعیف و ناچیز باشد؛ از این رو بعید نیست که در ابتداى کار جنگ ها با استفاده از تکنولوژى هاى فوق برتر امروزى بوده و سلاحهاى دشمن بدین وسیله خنثى گردد و دشمنى که هرگز عدالت را تجربه نکرده است فاقد هر گونه ابزار غیر منصفانه گردد و آنگاه فرمان مبارزه برابر ـ شمشیر در برابر شمشیر ـ جارى شود.

 28-چگونگی به شهادت رسیدن امام زمان (عج) را بنویسید .

 

پاسخ: در مورد پایان زندگی حضرت به درستی نمی توان سخن گفت. روایتی که در آن سخن از شهادت حضرت به دست یک زن به میان آمده، هم ضعف سند دارد و هم اضطراب در متن و هم اینکه در متون شیعه وارد نشده است. برخی به سخن امام حسن مجتبی(ع) (که فرمود: نیست از ما ائمه مگر اینکه یا مسموم می شود یا مقتول)، استناد کرده و گفته اند: حضرت در نهایت به شهادت می رسد؛ ولی کیفیت آن روشن نیست: در برخی روایات نیز سخن از رحلت آمده است. در توجیه روایت امام حسن(ع) گفته شده است: این روایت می تواند مربوط به زمان حاکمیت بنی امیه و بنی عباس باشد که به ائمه(ع) سخت می گرفتند. بنا بر این نمی توان به روشنی در این باره اظهار نظر کرد.

 منبع کلیه ی مطالب بالا از نرم افزار آخرین ذخیره میباشد




  • عهد نامه
  • دانلودیان
  • سبزک
  • مطالب تبیانی