سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : شنبه 92/10/21 | 7:53 صبح | نویسنده : سید ناصرامینی

شش صورت زیبا که با انسان وارد قبر می گردند

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: بی تردید در منزلگاه خطیر و وحشت آور عالم برزخ آنچه موجب نجات انسان می گردد، اعمال نیک او می باشد که در دنیا به جا آورده است

در روایت پر نغزی از امیر مومنان  حضرت علی (ع) آمده است: همانا هر مسلمانی دارای سه همراه است: مال او که تا هنگام مرگ با اوست، فرزندان و بستگان او که تا کنار قبر می آیند، اعمال اوکه در زندگی و مرگ پیوسته همراه او می باشند. (معانی الاخبار: 232)

مسلماً اعمال نیک انسان، تنها همراه وی در جهان دیگر می باشد و این اعمال از نخستین لحظه ی جدا شدن از زندگی دنیوی و قرار گرفتن در قبر همراه او می باشند، به نحوی که ابوبصیر از امام باقر (ع) و به نقلی از امام صادق (ع) نقل می کند که فرموده اند: هنگامی که جنازه مومن را در قبر می گذارند، شِش صورت زیبا با او وارد قبر می گردند، یکی از آن ها در جانب راست او می ایستد، دیگری در جانب چپ او، سومی روبرویِ صورت او، چهارمی در پشت سر او، پنجمی در کنار پای او می ایستد و یکی از آن ها (ششمی) که از همه زیباتر است، در بالای سرش می ایستد.

و آن که از همه زیباتر است از پنج صورت دیگر می پرسد: شما کیستید؟
و آن که در جانب راست میت قرار دارد می گوید: من نماز هستم؛
و آن که در جانب چپ میت قرار دارد می گوید: من زکات هستم؛
و آن که در روبروی اوست می گوید: من روزه هستم؛
و آن که در پشت سر اوست می گوید: من حج و عمره هستم؛
و آن که در پایین ایستاده است می گوید: من نیکی ها او هستم که به برادران دینی خود می نمود.

سپس آن پنج صورت، از آن صورت نورانی تر از هم می پرسند: تو کیستی که از همه ما زیباتر و خوشبوتر هستی؟

او در پاسخ می گوید: اَنا الوِلایةُ آل محمد (ص)؛ من ولایت آل محمد (ص) می باشم. (بحارالانوار، ج6: 134؛ آمال الواعظین، ج3: 371)




  • عهد نامه
  • دانلودیان
  • سبزک
  • مطالب تبیانی